Game Coding Complete

Läser Mike McShaffry’s bibel ”Game Coding Complete”. Idag kapitel om den fundamentala uppdelningen mellan hårdvaru/os-lager, spellogik och vyer. Mycket intressant! Funderar på att omsätta idéerna i ett extremt minimalistiskt exempelsystem med en studsande boll + pausmöjlighet, där alla delar finns representerade.

Egentligen skulle man kunna generalisera ett spel till en modell och delar som kommunicerar med modellen. Modellen kan vara helt oberoende av hårdvara/os; huvudloopen är ansvarig för att sköta driften av modellen och dess kommunikation med andra delar.

Modellen vet ingenting om vilka andra delar som ser den. Det enda den har är ett tillstånd som den kan hantera, och sätt att manipulera detta tillstånd enligt fysiska lagar som gäller i modellen. Alla som kommunicerar med modellen, manipulerar aldrig tillståndet direkt, utan skickar endast ”kommandon” mot modellen. Modellen kommunicerar tillbaka mha. händelser som utlöses, och ger svar till prenumeranter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: